PREDAJNÁ GALÉRIA

chvíľu počkaj...

UMIESTNENIE OBRAZU

Koľko ľudí toľko názorov, ale platia jednoduché pravidlá.

  1. Obraz pre jeho vnímanie potrebuje nasvetlenie a správne nasvetlenie najlepšie zhora alebo zhora mierne zboku. Nemalo by odrážať lesk, preto musí byť pomerne plytké. Uplatňujú sa skôr reflektorové smerové svietidlá s farebnosťou denného svetla.  
  2. Obraz neumiestňujeme do slnečných lúčov.
  3. Obraz by nemal byť rušený napríklad listami kvetov, knihami vázami a podobne.
  4. Obraz potrebuje diváka a divák potrebuje obraz. Táto vzájomná súčinnosť potrebuje teda správne umiestnenie, polohu, vzdialenosť od diváka.
  5. Obraz v bytovom interiéri by mal byť súčasťou kompozície steny a priestoru. Potrebuje svoj vzduch dookola. Vie sa kompozične pobiť či už farebnosťou, štýlom, technikou, so svojím okolím. Vo všeobecnosti, možno povedať, že olejomaľby, najmä pôsobiace historicky, alebo aj skutočne historické, majú svoju dôstojnosť a vo svojej blízkosti neznášajú konkurenciu, obzvlášť štýlovo inú. 
  6. Vôbec k sebe nepasujú oleje a grafiky, ak sa vyskytnú na jednej stene, či v poli pozorovateľa. Takéto riešenia potrebujú spojenie do skupín a dôsledné optické oddelenie. Je to akoby iná reč v jednom dialógu, bitka štýlov, hmotnosti.
  7. Z hľadiska kompozície, obraz zarámovaný v hrubom ráme, pôsobí ťažko. Grafika je známa subtílnym rámovaním, vzhľadom k prevažujúcim čiarovým líniám v tejto technike. Olej v klasikom poňatí so svojimi farebnými plochami, škvrnami pôsobí opticky ťažko. Potrebuje aj viac priestoru. Opatrne, aby priestor nebol prepchatý. 
  8. Poloha obrazu výškovo sa vo všeobecnosti v bežnom interiéri určuje so stredom mierne pod horizontom očí stojaceho človeka a približe niečo nad nad horizontom očí pozorovateľa v sede. Staré a historické obrazy pasujú, najmä veľkoformátové, zavesené nad horizontom a s miernym previsom ku pozorovateľovi.
  9. Odporúčam svoje kompozičné predstavy majiteľa obrazu najprv preskúšať na papieri, či prikladať lepenku či papier, prázdny rám a podobne vo veľkosti obrazu na stenu. Skúšať, mať predstavivosť, to je základ úspechu. 
  10. Žiaľ dnes obraz môže mať aj funkciu čisto dekoračnú bez hlbšieho zmyslu a vzťahu ku divákovi. Stretávame sa z obrazmi, či skôr digitálnymi kompozíciami, či fotkami zvolenými a ladeným iba na základe farebnosti interiéru.
  11. Obraz pôsobí aj ako ďalší agresívny prvok moderného a príliš farebného interiéru. Rozbité motívy panorám krajín do rozrezaných tretín, nainštalované len podľa proporcií rezu obrazu nepovažujem za kľud v duši, ktorý by mal obraz vyvolávať. 

ÚDRŽBA, OŠETROVANIE

Neralizujte na obrazoch chemické výskumy. Je lepšie zveriť rekonštrukciu starého obrazu odborníkovi.

Bežná údržba 

Obraz zavesený na stenu, tak ako každý predmet, podlieha vplyvom prostredia a to fyzikálnym ale aj chemickým. Aj bežné prostredie v ktorom žijeme má spád prachu, ktorý najmä v spojení s vlhkosťou vie agresívne pôsobiť na všetky predmety. 

Bežné prostredie je prirodzené a teda najmenej pôsobiace na predmety. Prostredie nešťastníka bývajúceho pri chemičke alebo pri bani, nemusí byť úplným neštastím, ak sa postaráme o ochranu obrazu a jeho údržbou znižujeme pôsobenie nepriaznivých vplyvov.

Ako na údržbu

Rozhodne sa nepokúšajte pohrávať sa z myšlienkou odstránenia povrchového ochranného laku. To by pod rukami amatéra dopadlo určite zle. Lazúrované priehľadné a polopriehľadné vrstvičky by mohli odísť spolu s ochranným lakom.

Bežná údržba spočíva v stieraní prachu z plátna či rámu, odstraňovanie mušincov a podobne. Recepty sú rôzne, ale zhodujú sa v ošetrení zrezanou cibuľou, a či chlebovou stredkou. Nikdy by som neodporúčal saponát a mydlo a nedajbože terpentín či nejaké rozpúšťadlá, čo sú rozpúšťadlá olejov (maliari si v roztoku vymývajú štetce, ja osobne považujem za najúčinnejšie na štetce jadrové mydlo)

 

Prevencia

  1. Nevystavujte obrazy priamo slnečnému svetlu, nevešajte ich blízko okien. V prvom rade si treba  uvedomiť, že slnečné žiarenie a jeho UV žiarenie, je výrazný degradačný činiteľ. Vidíme žltnúť biele nátery, plasty, odpadávať vrstvy farieb na zábradlí, blednúť fasádu, krehnúť materiál. 
  2. Nevešajte obrazy blízko kuchyne, kde výpary a lepkavé splodiny zalepujú všetko. Poznáte to podľa zaneseného digestora, kuchynských skriniek, stien. Vodné pary sú nevhodné pre obrazy plátno a podložky. Taktiež rám môže neustálym striedaním vlhkosti naboptnávať a bortiť sa najmä v stykoch rám v rohoch.
  3. Je otázne akým spôsobom je chránený povrch obrazu. Nie každý je lakovaný. Záverečný lak slúži na vytiahnutie farieb a na ochranu pred poškodením. 
  4. Nevystavujte obrazy možnému mechanickému poškodeniu, najmä v úzkych priestoroch, tam by sa obrazy ani nemali vešať, z dôvodu potreby odstupovej pozorovacej vzdialenosti a estetiky vôbec.
  5. Miestnosti slabo vykúrené a vonkajšie steny najmä starých budov majú chladný povrch, čo pri zakrytí plochy obrazom môže spôsobovať ďalšie ochladenie steny a spôsobovať mierny kondenz, ktorý sa prejaví aj na zadnej strane obrazu a rámu. Poznajú to najmä majitelia skriňových zostáv, či veľkých bytových stien v nezateplených panelákoch na obvodových stenách, kde práve z dôvodu nevetrania a ochladenia steny za nábytkom, dochádza ku kondenzu a následne ku plesniam. Odporúčajú sa tenké dištančné podložky nalepené na zadnej strane rámu obrazu, aby vznikla prevetrávaná teplá vrstva za obrazom

SKÚSTE SI ZARÁMOVAŤ OBRAZ

ak by sa Vám páčil iný http://www.umeniesveta.sk/zaramovat-vlastny-obraz/. Obrázok si možte stiahnúť a použiť na vloženie na uvedenej adrese. Ak si želáte iný rám, v ojednávke uveďte, že chcete bez rámu. Cena rámu je uvedená v popise a tá Vám bude od celkovej ceny odpočítaná.