Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mozgová mŕtvica je tretia najčastejšia príčina smrti. Pritom správnou prevenciou sa dá zabrániť vzniku viac než 50% prípadov. Prečítajte si, ako na to.

Ako vzniká

Mŕtvica vzniká veľmi nenápadne, keď je prívod krvi a kyslíka do mozgu z nejakých príčin prerušený. Najčastejšie za to môže upchatá cieva (80% prípadov) alebo mozgové krvácanie (20% prípadov). Mozgové tkanivo následne bez kyslíka začína odumierať. Každú minútu sa tak zničia dva milióny mozgových buniek. Ideálne je preto prúdenie krvi rýchlo obnoviť, aby bolo poškodenie mozgu čo najmenšie.

Čítajte: Poznáte rozdiel medzi infarktom, zástavou srdca a mŕtvicou?

Príznaky mŕtvice

  • Porucha hybnosti tváre – počas mŕtvice sa pacient nemôže usmiať, zapískať alebo vyceriť zuby.
  • Problém s hybnosťou končatín, zrakom a porucha rovnováhy
  • Bolesti hlavy, stuhnutý krk, strata vedomia

Prevencia

Ak udržíte vaše cievy zdravé a prechodné, môžete sa mŕtvici úplne vyhnúť.

  • Skončite s fajčením a obmedzte alkohol

Fajčiari majú dvakrát vyššiu šancu ako nefajčiari, že ich postihne náhla ischemická mozgová príhoda. Najmä u žien je silná korelácia medzi počtom vyfajčených cigariet (za život) a výskytom mŕtvice.

Podobne pôsobí aj nadmerná konzumácia alkoholu. Nemusíte úplne abstinovať, no obmedzte sa maximálne na jeden pohár piva či vína denne.

  • Pozor na vysoký krvný tlak

Je jednou z hlavných príčin vzniku mŕtvice a tiež jedným z najviac ignorovaných tichých zabijakov. Neliečený vysoký krvný tlak pritom môže v tele narobiť poriadne problémy, nielen mozgu, ale aj srdcu. Podľa štatistík si vysoký krvný tlak skutočne poctivo lieči iba 45% ľudí. Nepodceňte ho a pravidelne si krvný tlak merajte – či už doma alebo u lekára.

Čítajte: Demencia: 10 počiatočných príznakov

  • Stravujte sa zdravo

Váš jedálniček by ma obsahovať množstvo vlákniny, zdravých tukov, bielkovín, vitamínov a minerálov. Naopak vyhnúť by ste sa mali saturovaným tukom, jedlám, ktoré zvyšujú LDL cholesterol a tiež nadmernej konzumácii soli a pridaných cukrov.

Zvlášť sa pri prevencii odporúča zvýšiť príjem kyseliny listovej a vitamínov B6 a B12.

  • Cvičte pravidelne

Zdanlivo banálna rada, no pravidelné cvičenie vám pomôže odstrániť hneď niekoľko problémov. Napríklad vám pomôžu kontrolovať vysoký krvný tlak, stres, hladinu LDL cholesterolu, cukrovku a najmä pravidelný šport pomáha udržať cievy prechodné. Pomôže akákoľvek aeróbna aktivita (beh, rýchly krok, tanec), ak ju budete vykonávať aspoň 20 minút denne. Snažte sa byť aktívnejší aj počas dňa a namiesto výťahu ísť napríklad po schodoch. Vaše cievy vám budú vďačné.

  • Pozor najmä na tuk v oblasti pása

Štúdia Northern Manhattan Stroke z roku 2003 poukazuje na tuk v okolí pásu ako na samostatné a silné riziko vzniku ischemickej mŕtvice. Spája sa totiž s vysokou hladinou LDL cholesterolu, ktorý upcháva cievy. Nadváha ale tiež zvyšuje šance na rozvinutie cukrovky a zaťažuje krvný obeh. Čo sú tiež silné indikátory vzniku mŕtvice aj u mladších ročníkov.

  • Sledujte hladiny cholesterolu

Čím vyššie hladiny LDL cholesterolu, tým vyššia šanca, že sa vám upchajú cievy. Čo sa môže odraziť na zástave srdca alebo náhlej mozgovej príhode. Nepodceňujte ho ani v mladom veku a v budúcnosti sa tak môžete vyhnúť nepríjemným a závažným zdravotným problémom.

Čítajte: Päť potravín, ktoré prospievajú nášmu mozgu

  • Nepodceňte cukrovku

Cukrovkári sú viac ohrození ischemickou mŕtvicou, než zdraví jedinci. Vysoké hladiny glukózy v krvi môžu z dlhodobého hľadiska vážne narušiť vnútorné steny ciev a prispieť tak k rýchlejšiemu upchávaniu. Ak sa to stane v cieve, ktorá vedie do mozgu, bude to viesť k mŕtvici. Je preto veľmi dôležité, aby cukrovkári dodržiavali pokyny lekára a chorobu sledovali.

horami@horami.sk

Pôvodne, profesne stavebný technik, najmä projektant architektúry.
Srdcom horal – turista, horolezec, jaskyniar, horský bežec, ochranca prírody, organizátor, propagátor nadšenec. Dnes následkom mozgovej mŕtvice invalid.
Ako človek, pesimista, nadobudnutý životnou praxou, fejtonista, srandista. Dôchodca 2018

Pinteres je vlastne nekonečná databáza inšpirácií, nápadov. Môžeš byť odberateľom, ale aj tvorcom svojich záujmových nástenok, kategórií. Nie je to žiaden Facebok a podobne. Vytvoríš si vlastné databázy nápadov.

NAJNOVŠIE  ČLÁNKY

                 

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *