Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mŕtvica: 7 tipov, ako jej predchádzať

Mozgová mŕtvica je tretia najčastejšia príčina smrti. Pritom správnou prevenciou sa dá zabrániť vzniku viac než 50% prípadov. Prečítajte si, ako na to.

Ako vzniká

Mŕtvica vzniká veľmi nenápadne, keď je prívod krvi a kyslíka do mozgu z nejakých príčin prerušený. Najčastejšie za to môže upchatá cieva (80% prípadov) alebo mozgové krvácanie (20% prípadov). Mozgové tkanivo následne bez kyslíka začína odumierať. Každú minútu sa tak zničia dva milióny mozgových buniek. Ideálne je preto prúdenie krvi rýchlo obnoviť, aby bolo poškodenie mozgu čo najmenšie.

Čítajte: Poznáte rozdiel medzi infarktom, zástavou srdca a mŕtvicou?

Príznaky mŕtvice

  • Porucha hybnosti tváre – počas mŕtvice sa pacient nemôže usmiať, zapískať alebo vyceriť zuby.
  • Problém s hybnosťou končatín, zrakom a porucha rovnováhy
  • Bolesti hlavy, stuhnutý krk, strata vedomia

Prevencia

Ak udržíte vaše cievy zdravé a prechodné, môžete sa mŕtvici úplne vyhnúť.

  • Skončite s fajčením a obmedzte alkohol

Fajčiari majú dvakrát vyššiu šancu ako nefajčiari, že ich postihne náhla ischemická mozgová príhoda. Najmä u žien je silná korelácia medzi počtom vyfajčených cigariet (za život) a výskytom mŕtvice.

Podobne pôsobí aj nadmerná konzumácia alkoholu. Nemusíte úplne abstinovať, no obmedzte sa maximálne na jeden pohár piva či vína denne.

  • Pozor na vysoký krvný tlak

Je jednou z hlavných príčin vzniku mŕtvice a tiež jedným z najviac ignorovaných tichých zabijakov. Neliečený vysoký krvný tlak pritom môže v tele narobiť poriadne problémy, nielen mozgu, ale aj srdcu. Podľa štatistík si vysoký krvný tlak skutočne poctivo lieči iba 45% ľudí. Nepodceňte ho a pravidelne si krvný tlak merajte – či už doma alebo u lekára.

Čítajte: Demencia: 10 počiatočných príznakov

  • Stravujte sa zdravo

Váš jedálniček by ma obsahovať množstvo vlákniny, zdravých tukov, bielkovín, vitamínov a minerálov. Naopak vyhnúť by ste sa mali saturovaným tukom, jedlám, ktoré zvyšujú LDL cholesterol a tiež nadmernej konzumácii soli a pridaných cukrov.

Zvlášť sa pri prevencii odporúča zvýšiť príjem kyseliny listovej a vitamínov B6 a B12.

  • Cvičte pravidelne

Zdanlivo banálna rada, no pravidelné cvičenie vám pomôže odstrániť hneď niekoľko problémov. Napríklad vám pomôžu kontrolovať vysoký krvný tlak, stres, hladinu LDL cholesterolu, cukrovku a najmä pravidelný šport pomáha udržať cievy prechodné. Pomôže akákoľvek aeróbna aktivita (beh, rýchly krok, tanec), ak ju budete vykonávať aspoň 20 minút denne. Snažte sa byť aktívnejší aj počas dňa a namiesto výťahu ísť napríklad po schodoch. Vaše cievy vám budú vďačné.

  • Pozor najmä na tuk v oblasti pása

Štúdia Northern Manhattan Stroke z roku 2003 poukazuje na tuk v okolí pásu ako na samostatné a silné riziko vzniku ischemickej mŕtvice. Spája sa totiž s vysokou hladinou LDL cholesterolu, ktorý upcháva cievy. Nadváha ale tiež zvyšuje šance na rozvinutie cukrovky a zaťažuje krvný obeh. Čo sú tiež silné indikátory vzniku mŕtvice aj u mladších ročníkov.

  • Sledujte hladiny cholesterolu

Čím vyššie hladiny LDL cholesterolu, tým vyššia šanca, že sa vám upchajú cievy. Čo sa môže odraziť na zástave srdca alebo náhlej mozgovej príhode. Nepodceňujte ho ani v mladom veku a v budúcnosti sa tak môžete vyhnúť nepríjemným a závažným zdravotným problémom.

Čítajte: Päť potravín, ktoré prospievajú nášmu mozgu

  • Nepodceňte cukrovku

Cukrovkári sú viac ohrození ischemickou mŕtvicou, než zdraví jedinci. Vysoké hladiny glukózy v krvi môžu z dlhodobého hľadiska vážne narušiť vnútorné steny ciev a prispieť tak k rýchlejšiemu upchávaniu. Ak sa to stane v cieve, ktorá vedie do mozgu, bude to viesť k mŕtvici. Je preto veľmi dôležité, aby cukrovkári dodržiavali pokyny lekára a chorobu sledovali.

horami@horami.sk
Pôvodne, profesne stavebný technik, najmä projektant architektúry. Srdcom horal - turista, horolezec, jaskyniar, horský bežec, ochranca prírody, organizátor, propagátor nadšenec. Dnes následkom mozgovej mŕtvice invalid. Ako človek, pesimista, nadobudnutý životnou praxou, fejtonista, srandista.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *