NORTH CASSOVIA PUnTOVAČKA

Pozvánka na 15.11.2014

Keďže fandovia dobrých pesničiek majú k  prírode veľmi blízko a nie je to len o fanklub pube, prírodu máme v srdci, realizujeme pre verejnosť, aj turisté, športové spoločenské podujatia. Jedným s nich bude aj:

Túra do Jožkovho kráľovstva:

Áno je to tu, je to ona. Dloho očakávané a už aj medializované podujatie je tu! ,

Reklama na PUnTOVKU.jpg (1575615) klikni, ulož, vytlač a daj ďalej

ako to bude prebiehať

Športuchtivý účastník, čo to s tým športovým podujatím myslí vážne, sa dá doviesť na konečnú zastávku električiek. Prečo? Dôvod je jasný. No predsa po návšteve pubov, pivárni, si asi nebude môcť takýto športovec sadnúť za volant. Ale zdá sa že aj cyklisti – toť účastníci cestnej dopravy, by si mali rozmyslieť ako domov a najmä kadiaľ. Musím ale okrajom pripomenúť, že pivo obsahuje celú radu vitamínov a je dobré sa na zimu zásobiť. Ja som napríklad slušne zásobený.

Čo sa bude diať po vystúpení z MHD či taxíka? Ak vynecháme to, že treba za prevoz zaplatiť, o ďalší prevoz sa musia postarať vlastné nohy. Tými nás obdaril ten najvyšší. Sú spoľahlivejšie než kolesá, otestované tisíckami rokov a u časti populácie aj veľmi pekné. Ale, aby fungovali, treba sa občas odstrihnúť od počítača, telky, skrátka musia sa ponamáhať, či len tak zľahka premastiť, prekrviť. Potom sú u spomínanej časti ľudstva ešte krajšie. Na premastnenie sa používajú napr. aj nápoje z pohostinných zariadení počas túry.

začiatok (cesta vedie aj neznačkovanými úsekmi)

Takže pomalý nenáhlivý štart sa začína v Pube Tryskáč pri futbalovom štadióne Lokomotíva http://www.kamnapivo.sk/pivodb/sever/6337/, kde možno čas čakania tráviť priamo v pohostinstve, pivárni, teda pub-e, prípadne si zašportovať niekde v okolí štadióna, (možno aj na ňom) aby sa nohy zahriali, športová duša pookriala, pretože trasa má mnoho možností zastávok s lákavými ponukami, kde naopak zase telo trocha vychladne, vyhladne, či je z neznámych príčin vysmädne. Ale než vás pustíme do severáckych lesov, sprvu si vás trocha obzrieme, zaregistrujeme, či voľačo povypytujeme.

Trasa míňa povestné strediská, ktoré nemožno minúť z viacerých dôvodov. Jedným z nich je aj milá povinnosť – dodržať pravidlá podujatia. Cestou číhajú na účastníkov nástrahy mnohých občerstvovacích staníc, čo sú viac-menej povinné návštevy. Už v úvode v zahrievacom kilometri je možná návšteva u Vlka http://www.uvlka.sk/. Alpinka o nejaký ten kilometer ďalej od domu, je strediskom, čo pre cyklistov ponúka rôzne príležitosti ako tam skončiť a užívať si napríklad detských hrátok. Nedajte sa zlákať na dlho milí cyklisti, či pešiaci, ktorí tam taktiež môžu zavítať. Šliapnite do pedálov a vydupajte si to na Horný Bankov, kde vás čaká napr. aj povinná prestávka v BISTRO Bankov č. 14 (Krčma u Ďuriho) http://www.kamnapivo.sk/pivodb/sever/7658/. Keď budete mať šťastie, tak tam Ďuriho aj stretnete. Je to vyššia pravdepodobnosť, než stretnúť na túre medveďa. O takej 15. hodine je najvyšší čas zísť dole okolo bane do cieľa. Je to trocha suchší úsek a z kopca, ale zato cieľ na Pube u Jožka, https://www.facebook.com/kocispub, je cieľom a miestom, kde sa smäd dobehuje. Tam sa bude patrične vyhodnocovať túra a v rytme folku, či country pri gitare a speve v podaní šéfa folk pubu, Jožka. Keď to všetko skončí a spomeniete si na povinnosti vonkajšieho sveta prekročite hranice slobodného smädného Jožkovho kráľovstva určite bude plánovať už v blízkej budúcnostu niečo podobné. Sme tu, skúsime niečo pripraviť. Z kráľovstva je blízko na zastávky autobusov, električiek a ani pešo to nemusí byť ďaleko, závisí to tak trocha aj od množstva prijatých vitamínov a zostatku hotovosti.

kontrola absolvovanej trasy

Počas túry budete získavať dôkazy o tom, že ste navštívili patričné miesta a to či už pečiatkou do účastníckeho listu alebo aj získaním pokladničného bloku samozrejme s aktuálnym dátumom. Pomôžu aj fotky.

záver, odmeny

Prichystané budú odmeny. Návštevníci si môžu užiť blízke stretnutie tretieho druhu s členmi fandovského klubu, s manžmentom slobodného smädného Jožkovho kráľovstva priamo na jeho pôde. V neposlednom rade bude odmenou možno trošička unavené, ale vytešené telo a vyčistená duša, ale najmä úsmev a nálada u priateľov v PUB-e.

trasa

• nie úplne určená, ani úplne garantovaná a vzdialenosť už vonkocom nie, môžu byť len dohady o najmenšej vzdialenosti, vzhľadom na okolnosti.
  • absolvovanie trasy cúvaním sa neráta

presunové prostriedky

• nohy
  • bycikel (pozri poučenie)
  • a iné možné bezmotorové zariadenia

poučenie

• je dobre chodiť po chodníkoch a cestičkách a nevybočovať, aj keby sa mohli zdať za určitých okolnosti úzke.
  • nie je vhodné stretnúť príslušníkov s bločkami. Lepšie je stretnúť príslušníkov podobného zamerania, ako ty, ale s placačkou v batohu.
  • chodenie je na vlastné riziko, žiadne havarijné poistky tu neplatia
  • príroda je všade okolo a vôbec nie je digitálna v HD rozlíšení
  • odpadky v prírode neexistujú, ide len o dočasné uloženie druhotných surovín na zlom mieste, takže čo nájdeš odovzdaj, dačo zarobíš a nepridávaj tam logicky svoje
  • ráno je tma doma, zasvietiš, cez deň sa zas svieti vonku, svietiť nemusíš, večer by si mal  zapáliť osvetlenie bicykla a tí bez bicykla by mohli mať aspoň čelovky
  • prilba sa nosí lepšie pred pádom, než na zafačovanej hlave
  • rýchlosť pripojenia sa na net, nemá nič spoločné s rýchlosťou cyklistu na trase, je lepšie ubrať ešte pred pripojením sa na strom, človeka či psíka
  • počasie sa ako-tak predpovedať dá, rátaj s tým, že občas s predpoveď nezhoduje s dátumom

urob to

pre svoje a kamarátove zdravie a pre rozvoj cestovného povného ruchu na Slovensku a obzvlášť v slobodnom Jožkovom kráľovstve.

popis

Pešiaci

Tryskáč – Čermeľ most – Horný Bankov – Folk u Kočiša

Trasa začína od Pubu Tryskáč, ktorý sa nachádza ne križovatke konečnej zastávky električiek v Čermeli v smere od nich na severozápad v pokračovaní údolia. Túra začína chodníkom údolím Čermeľa popri štátnej ceste smerom na Jahodnú, Spišskú Novú Ves. Po asi 1,3km sa nachádzajú reštauračné a pohostinské zariadenia U vlka, Baránok a pred mostom Ovečka. Pred Ovečkou je popredné odbočiť cez spomínanú  cestu. Tam je rozcestník. Ďalej pokračujeme červenou cez mostík Čermeľského potoka. Najprv  strmšie hore, neskôr sa cesta vinie ponad štátnu cestu smer Čermeľ – Bankov. Trasa prechádza mostíkmi ponad niekoľko malých prudších prítokov potoka, až nás dovedie popri hoteli Bankov na Dolný Bankov. Kúsok po asfalte popred hotel a ďalej chodníčkom vedúcim doľava ponad Hotel, popri zopár usadlostiam na lúku Horného Bankova, kde je konečná zastávka MHD. Nejdeme na zastávku, ale uberieme sa popod zastávku smerom ku minigolfovému ihrisku s bufetom ďalej úzkou asfaltkou mierne dole na koniec cesty ku Bistru Bankov (u Ďuriho). Odtiaľ je možno zísť do mesta viacerými spôsobmi:

Cesta popri fotovoltaike ku vysielaču, krížu poza botanickú záhradu.

Od bistra vychádzame pravým východom na poľnú spevnenú cestu vedúcu okrajom lesa popri chatkách. Nepôjdeme ňou, pretože je to zachádzka, do trojuholníka, (zachádza ku koncu cesty a potom odbočuje okolo plotu so slnečnými panelmi ), ale šikmo  z cesty odbočíme doľava, ktorá smeruje lesom šikmo vpravo , kde sa miernym stúpaním dostaneme lesom na jeho okraj na čistinku. Vpravo je plot a za ním fotovoltaika. Spomínaná zachádzka prichádza sprava blízko plota. Pokračujeme smerom ku rohu plotu naďalej v pokračovaní približne rovnakým smerom. Cesta doľava do lesa ide do trojuholníka, ňou nepôjdeme. Obídeme oplotenie zľava . Ďalej možno ísť popri oplotení, kde je to miestami zarastené. Lepšie je vojsť do lesa a cestičkou, sledujúcou vpovzdiali oplotenie pokračovať. Nikde neodbočujeme, ale držíme sa smeru a pravej hrany až do konca lesa, kde je zároveň koniec spomínaného oplotenia. Cestička nás doviedla na koniec lesa, približne v miestach na ľavo pod plytkým hrebeňom. Pred nami je vidieť pôvodný areál bane, vľavo od neho vysielač a vzadu ďalej po hrebeni kríž, čo je vrchovým bodom zjazdovky na  Červenom brehu. Musíme si nájsť cestu na tento hrebeň cez oplotenia a zarastené úseky.  Najlepšie je nasmerovať si to ku ľavému okraju ľavej budovy na úrovni zhruba vrcholu hrebeňa. Tam je treba nájsť chodníček cez húšťavu. Po jej krátkom prekonaní sa ocitneme na spevnených plochách, ktorými smerujeme ku vysielaču. Popod neho ku blízkemu návršiu s krížom, čo je vrchol zjazdovky na Červenom Brehu. Pekný výhľad na sever Košíc. Ku krížu a na jeho kótu, od neho mierne späť popod neho obchádzaním návršia doľava na chodníček, ktorý sa vine vpravo od riedkeho lesa, húšťav, plote Botanickej záhrady. Napravo sú banské zlomy, steny a húšťavy banského dobývacieho priestoru. Neodbočovať tam!

Cestička nás dovedie ku začiatku záhradkárskej osady. Na rozľahlejšej ploche odbočíme vpravo  a klesáme po spevnenej ceste. Cesta sa kľukatí a klesá na Zvolenskú cestu. Možno ísť aj pomedzi záhradky, vyžaduje poznanie terénu  medzi uličkami a plotmi. Zvolenskou na jej začiatok v pokračovaní cesty. Vyjdeme poblízko vstupu do bane. Naďabíme na hlavnú, širokú Starú spišskú cestu ňou dole ňou asi 750m do Pubu.

Cesta ku KVP

Od bistra vychádzame ľavým východným smerom mierne hore úzkou asfaltkou odkiaľ sme prišli prejdeme ľavým okrajom štátnej cesty a ku zhorenisku bývalej chaty. Tam v rohu vchádzame vľavo do lesa. Cestička mierne obchádza kopec a onedlho vyúsťuje na poľnú cestu vedúcu smerom dole k mestu. S cestičky pekné výhľady na stred a juh mesta. Stále dlhšie po nej až prídeme cca 500 m pred napojenie sa na miestnu komunikáciu Popradská, spájajúca sídlisko KVP a Terasu. Miesto poznáme podľa toho, že sa nachádza pod vedením nízkeho napätia, je už zarastené krovinami a a sú tam už oplotenia. Odbočíme doľava mierne do údolia obchádzajúc ľavou stranou porast. Cestička nás dovedie do údolia Račieho potoka, vľavo uvidíme zbytky jazierok s bahennou flórou. Prekročíme mostík a to už na druhom brehu sa po chvíli dostaneme na začiatok obydlí. Ulica sa volá Račí potok. Na prvej ulici odbočíme na Vencovú, čo je mierne do hora vľavo. Ňou až na Magdalénsku, kde pred ňou vľavo uvidíme kostol na Kalvárií. Prídeme ku kostolu a tam dole po ceste až ku poslednej kapličke na Kalvárií (dláždená cesta vedie dole ku Festivalovému námestiu) nad kapličkou odbočíme kolmo pomedzi domy. Pretneme Terchovskú a pokračujeme prelukou medzi domami na zákrutu Detvianskej ulice. Ňou pár desiatok metrov doprava na Starú spišskú cestu. Odtiaľ asi 80m dole po chodníku ulice do Pubu u kočiša

Z Pubu je to cca 350m na Fetivalové  námestie s MHD.

Cyklisti

sa poberú od Pubu Tryskáč, ktorý sa nachádza ne križovatke konečnej zastávky električiek v Čermeli v smere od nich na severozápad v pokračovaní údolia Využíva sa zriadený označený úzky cyklochodník po ľavej strane zelene štátnej cesty v smere na Jahodnú, Spišskú Novú Ves (v smere smerovania túry). Po asi 1,3km sa nachádzajú reštauračné a pohostinské zariadenia U vlka, Baránok a pred mostom Ovečka. Pred Ovečkou je popredné odbočiť cez spomínanú  cestu na most. Popri Ovečke prejdeme na most . Trocha do kopca smerom na bankov, ale potom odbočíme na modrú  značku vpravo do lesa. Je to turistický chodník, preto treba rešpektovať turistov. Najprv trocha dole a potom sleduje Čermeľský potok pod nami. Míňame pod nami zastávku a depo detskej železničky. Na rázcestí dvoch cestičiek idem tou vľavo prudko do kopca. Po krátkom výšvihu sa dostaneme opäť do traverzovania potoka. Cestička lesom nevysoko ponad údolím míňa zastávku železnice, lezeckú cvičnú stenu, lúčky, sledujúc vrstevnice terénu, prechádza mostíkmi a popod vysoké napätie, kde sa zanedlho dostávame ponad veľkú lúku (rekreačné prístrešky, ohniská) ku miestu, kde sa vizuálne lúčime s pohľadmi do údolia. Strmším výšvihom a dlhým tiahlym stúpaním cez mostíky a popri prameňu sa dostávame do záverečného kratučkého výšvihu, ktorý vyúsťuje pri rázcestníku na Starú spišskú cestu, čo je časť pôvodnej cesty, dnes slúžiaca ako turistická cesta. Ňou pohodlne dole po spevnenej asfaltovej ceste popri  rázcestníku so zelenou (studnička) v pokračovaní  na koniec starej cesty ku spojeniu so štátnou, tam dole ku železničnému priecestiu a odbočíme vľavo ku areálu. Tam je pohostinstvo na rázcestí ďalej je areál Alpinka. V ňom možnosť občerstvenia  na viacerých miestach aj Občerstvenie za mostom. (smer golfové hrisko)(niektoré zariadenia sú sezónne)

Z Alpinky späť na Starú špišskú cestu . Ňou sa vraciame popri spomínaých pútačoch, studničke a ďalej mierne do kopca serpentínami  popod vysoké napätie ktoré sme míňali cestou na Alpinku ku ľavotočivej zákrute s kapličkou. (pod ňou pod cestou prameň) Odtiaľ ešte niekoľko sto metrov nás delí od napojení sa na cestu medzi Dolným a Horným Bankovom. Je tam rampa. Odtiaľ vpravo do kopca popri kamennom opornom múre, lesom na Horný Bankov. Uvidíme lúku a otočky autobusov MHD. To je Horný Bankov, kde je konečná zastávka MHD. Neideme na zastávku ale uberieme sa popod zastávku smerom ku minigolfovému ihrisku s bufetom ďalej úzkou asfaltkou mierne dole na koniec cesty ku Bistru Bankov (u Ďuriho). Odtiaľ je možno zísť do mesta viacerými spôsobmi, ako u turistov (hore)

horami@horami.sk
Pôvodne, profesne stavebný technik, najmä projektant architektúry. Srdcom horal - turista, horolezec, jaskyniar, horský bežec, ochranca prírody, organizátor, propagátor nadšenec. Dnes následkom mozgovej mŕtvice invalid. Ako človek, pesimista, nadobudnutý životnou praxou, fejtonista, srandista.